InstagramFacebook

Piemērotas grāmatas izvēle bērniem ir būtiska, lai veicinātu mīlestību pret lasīšanu, atbalstītu lasītprasmju attīstību un uzlabotu bērnu izziņas prasmes. Dažādām vecuma grupām ir nepieciešamas grāmatas ar konkrētām īpašībām, kas atbilst viņu attīstības posmam. Šajā rakstā apskatīti piemērotākie grāmatu veidi bērniem vecumā no 2 līdz 12 gadiem, kā arī sniegti piemēri ar grāmatām, ko vari iegādāties tepat Latvijas grāmatu plauktos!

No 2 līdz 3 gadu vecumam: valodas un kognitīvo prasmju nostiprināšana

Šajā vecumā bērni sāk saprast valodu un attīstīt agrīnas lasīšanas un rakstīšanas prasmes. Grāmatas šai vecuma grupai ir jāorientē uz valodas apguvi, sajūtās balstītiem iespaidiem un pamatjēdzieniem, piemēram, krāsām, skaitļiem un formām. Pētījumi par agrīnu bērnu attīstību liecina, ka vizuālie stimuli ir ļoti svarīgi nervu savienojumu veidošanā. Šajā posmā bērnu smadzenes ļoti viegli uzņem jaunu informāciju. Lieli burti un vienkārši attēli nodrošina ideālu mācību vidi, lai bērni varētu veidot savas asociācijas starp dažādām skaņām un to nozīmi.

Galvenās iezīmes:

  • Liels drukāto burtu izmērs un vienkārši vārdi: Šajā posmā bērni vēl attīsta spēju atpazīt burtus un vārdus. Grāmatas ar lieliem burtiem un vienkāršu, atkārtotu tekstu ir ideāli piemērotas, jo tās veicina vārdu atpazīšanu un fonētisko izpratni.
  • Vizuāli attēli: Spilgtas, skaidras bildes ir ļoti svarīgas, jo tās palīdz bērniem sasaistīt vārdus ar priekšmetiem. Attēliem jābūt vienkāršiem, un tajos jābūt parastiem, ikdienā sastopamiem priekšmetiem vai dzīvniekiem, ar kuriem bērni var viegli saskarties.
  • Interaktīvi elementi: Grāmatas ar tekstūru, iebūvētām skaņām vai atlokāmām lapām, kuras var pacelt, iesaista mazus bērnus un veicina pasaules izzināšanu.

3 līdz 5 gadi: vārdu krājuma paplašināšana un izpratne

Sākoties pirmsskolas vecumam, bērniem sāk attīstīties plašāks vārdu krājums un labāka izpratne par stāstiem. Šī vecuma bērniem domātajās grāmatās joprojām ir jāliek uzsvars uz vienkāršību, taču tajās var ieviest sarežģītākas struktūras, piemēram, rindas, atkārtojošos rakstus un vienkāršus stāstījumus. Šajā vecumā smadzenēs aktīvi veidojas ar valodas apstrādi saistīta izpratne. Rīmēts teksts un ritmiski valodas modeļi stimulē audiovizuālo izpratni un veicina atmiņas attīstību. Pētījumi liecina, ka agrīna saskare ar dzeju palīdz vēlāk sekmīgi lasīt un rakstīt, jo tās māca bērniem iepazīt skaņu rakstus un zilbes.

Galvenās iezīmes:

  • Vienkārši teikumi un rīmēts teksts: Atskaņas un atkārtoti izteikumi palīdz bērniem attīstīt fonoloģisko izpratni, kas ir ļoti svarīga lasītprasmes apguvei.
  • Stāstījums ar sākumu, vidu un beigām: Pat šajā agrīnajā posmā grāmatās ir jāiepazīstina ar stāstījuma jēdzienu ar skaidru struktūru.
  • Detalizētākas ilustrācijas: Lai gan joprojām svarīgi ir vienkārši attēli, ilustrācijās tagad var būt vairāk darbības un tās var būt sarežģītākas, lai atbilstu bērna augošajai iztēlei.

Piemēri no izdevniecības “MontMasca” grāmatu klāsta:

Kristiānas Rancānes “Alfabēts”

Radīta, lai dotu iespēju bērniem iepazīt ne tikai vienu vārdu, kas sākas ar konkrētu alfabēta burtu, bet arī apgūt dažādus un daudzveidīgus vārdus. Grāmata ir izmantojama daudz un dažādos veidos. To var izmantot gan kā krāsojamo grāmatu, gan kā mācību materiālu burtu atpazīšanai, jaunu vārdu apguvei, lasīšanai, sev zināmo vārdu pierakstīšanai un pierakstīto vārdu ilustrēšanai.

5 līdz 7 gadi: agrīni lasītāji un vienkārši stāsti

Šīs vecuma grupas bērni ir gatavi grāmatām ar nedaudz vairāk teksta vienā lappusē. Viņi mācās lasīt patstāvīgi, un grāmatām tas jāveicina, iepazīstinot ar sarežģītākām teikumu struktūrām, jaunu vārdu krājumu un vienkāršiem stāstījumiem. No 5 līdz 7 gadu vecumam smadzenēs palielinās valodas apstrādes spējas. Šis ir īstais laiks, kad bērnu iepazīstināt ar grāmatām, kas ir kā tilts starp bilžu grāmatām un pilnvērtīgām nodaļu grāmatām. Spēja apstrādāt vairāk teksta, vienlaikus izmantojot ilustrācijas kā palīglīdzekļus, palīdz bērniem attīstīt labāku vispārējo izpratni un veicina sasnieguma sajūtu patstāvīgā lasīšanā.

Galvenās iezīmes:

  • Īsas nodaļas un vairāk teksta: Grāmatas tagad var saturēt vairāk teksta vienā lappusē, taču joprojām ir svarīgi, lai valoda būtu vienkārša un fonts - liels.
  • Ilustrācijas, kas papildina tekstu: Ilustrācijas joprojām palīdz saprast tekstu, taču tās nedrīkst dominēt lapā. Tām jāatbalsta teksts un jāveicina izpratne par stāstā notiekošo.
  • Agrīnas nodaļu grāmatas: Vienkāršas nodaļu grāmatas ar īsiem, aizraujošiem stāstiem ļauj bērniem praktizēt patstāvīgu lasīšanu.

Piemēri no grāmatu klāsta:

Lilitas Svirževskas un Ilzes Vjateres-Meinartes "Attīstošās un izzinošās rotaļlietas. Pirmsskolas vecuma bērniem"

Pirmsskolas vecuma bērni diezgan strauji apgūst dažādas prasmes un ir ziņkārīgi. Veidot rotaļlietas pašam ar savām rokās un tajā pašā laikā apgūt pamatus fizikā, matemātikā un attīstīt loģisko domāšanu, bērns pavadīs kvalitatīvi laiku un būs nodarbinās ar cita veida aktivitātēm, kā laika pavadīšanu, piemēram, pie monitora. Grāmatā ir tematiski sagrupētas un apkopotas 90 zinātnisko rotaļlietu receptes, kuru izgatavošanai nepieciešami vienkārši materiāli vai sadzīves priekšmeti, kuriem var dot otro dzīvi.

7 līdz 9 gadi: patstāvīgas lasīšanas un iztēles attīstīšana

Šajā vecumā bērni kļūst par pārliecinātākiem lasītājiem. Viņi var lasīt garākus teikumus, ir apguvuši sarežģītāku vārdu krājumu un spēj sekot līdzi sarežģītākiem sižetiem.Bērnus var iepazīstināt ar dažādiem žanriem, tostarp noslēpumiem, piedzīvojumu stāstiem un fantāzijas žanriem. Šajā vecumā smadzenes arvien vairāk attīsta domāšanu, piemēram, spēju prognozēt rezultātus, izprast simbolismu un saprast tēlainu valodu. Grāmatu lasīšana ar sarežģītākiem sižetiem un personāžu attīstību palīdz nostiprināt šīs izziņas spējas. Šajā posmā notiekošā kognitīvā un emocionālā izaugsme veicina labāku kritisko domāšanu un empātiju.

Galvenās iezīmes:

  • Sarežģītāki stāsti: Sižetiem jābūt ar vairākiem varoņiem, konfliktiem un atrisinājumiem. Grāmatas var iepazīstināt ar pakārtotiem sižetiem, taču stāstam ir jāpaliek saprotamam.
  • Mērena garuma nodaļu grāmatas: Grāmatās jābūt vairākām nodaļām, katrā no tām jābūt pieņemamam teksta apjomam.
  • Spilgtas ilustrācijas un radošs izkārtojums: Ilustrācijas tagad var būt mazākas un retākas, bet tām jābūt vizuāli pievilcīgām, veicinot iztēli un izpratni.

Piemēri no mūsu grāmatu klāsta:

Vairāku autoru grāmata "Nauda un citas Cīruļu ģimenes lietas" 

Tā sirsnīga un izglītojoša grāmata, kas caur Cīruļu ģimenes stāstiem palīdz lasītājiem labāk izprast personīgo finanšu pārvaldības pamatus. Šajā grāmatā autori vienkāršā, ikdienišķā valodā ataino dažādas situācijas, ar kurām ikdienā sastopas daudzas ģimenes – sākot no pirmās algas un budžeta plānošanas, līdz kredītu vadībai, uzkrājumiem un investīciju sākšanai. Tā ir labi piemērota bērniem, kas sāk apgūt saturīgākus un informatīvākus tekstus, vienlaikus saglabājot stāstījuma struktūru.

9 līdz 12 gadi: padziļināta lasīšana un izpēte

Šajā vecumā bērni ir gatavi lasīt sarežģītākus tekstus. Viņi spēj lasīt sarežģītākus sižetus plašāka žanru klāsta ietvaros, tostarp fantāzijas, vēsturiskās un zinātniskās fantastikas grāmatas. 9-12 gadu vecumā bērni attīsta savas spējas izprast abstraktus jēdzienus, daudzslāņainus sižetus un varoņu motivāciju. Viņu smadzenes kļūst labākas arī lasīšanas izpratnē, loģiskajā domāšanā un emociju apstrādē. Sarežģītāku tekstu lasīšana veicina bērnu kognitīvo elastību un emocionālo inteliģenci, kas ir būtiski, lai pārvarētu gan akadēmiskās, gan sociālās problēmas.

Galvenās iezīmes:

  • Garāki teksti un vairākas sižeta līnijas: Stāsti ir garāki, ar sarežģītiem sižetiem, padziļinātu varoņu attīstību un aprakstošāku valodu.
  • Žanru daudzveidība: Bērniem vajadzētu iepazīties ar dažādiem žanriem, sākot no fantāzijas līdz reālistiskai daiļliteratūrai un pat tādām tēmām kā zinātne un vēsture.
  • Izvērstas ilustrācijas (pēc izvēles): Dažās šīs vecuma grupas grāmatās joprojām ir ilustrācijas, īpaši grafiskajos romānos, taču lielāka uzmanība tiek pievērsta tekstam.

Piemēri no izdevniecības “MontMasca” grāmatu klāsta:

Māras Ozolas “Ala. Cietoksnis”.

Stāsts sākas ar “Ala”, kurā galvenie varoņi — jaunieši — atrod patvērumu alā, cenšoties izdzīvot pēc civilizācijas sabrukuma. Viņu ikdiena ir pilna izaicinājumu, bet arī cerību un draudzības. Turpinājumā, “Cietoksnī”, viņi saskaras ar jauniem draudiem un nepieciešamību aizstāvēt savu kopienu, vienlaikus meklējot veidus, kā atjaunot sabiedrību un kultūru.

Bērnu grāmatām ir jāattīstās līdz ar viņu kognitīvo, emocionālo un valodas attīstību. Katrai vecuma grupai ir nepieciešamas grāmatas, kas veicina mācīšanos vecumam atbilstošā veidā - no vienkāršām, sensorām grāmatām mazuļiem līdz sarežģītākām nodaļu grāmatām pusaudžiem. Rūpīgi izvēloties grāmatas, kas atbilst bērnu attīstības posmiem, vecāki un pedagogi var nodrošināt stabilu pamatu lasītprasmēm, kas bērniem noderēs visu mūžu.

Protams, ir ļoti svarīgi arī pajautāt pašam bērnam, kas ir tas, ko viņam būtu interesanti lasīt. Kāds būs īpaši ieinteresēts auto enciklopēdiju pētīšanā, kādam interesēs pasauli skaidrojošas grāmatas, bet vēl kādam citam neko citu kā fantastiskus stāstus par pūķiem nebūs iespējams iebarot ne ar kādu zeltu. Bērnu intereses ir būtiskas, lai pat tehniski vispiemērotākās grāmatas plauktos lieki nekrātu putekļus.